Mosty nie dzialaja na mnie jak afrodyzjak, ale most Luisa I zobaczylem dzien wczesniej - wieczorem. Bylo juz ciemno a on byl oswietlony, przejezdzal przez niego sklad kolejki. No i oczywiste zwiazki z Paryzem, a raczej pewna wieza w Paryzu. Ten mniejszy - Ponte Maria Pia jest pierwsza wielka konstrukcja pana Gustawa Eiffel'a.
Ponte Maria Pia zostala zbudowana w 1876 - a raczej wtedy budowa sie rozpoczela. Oddano go do uzytku w listopadzie 1877. Sluzyl przez 114 lat, do 1991 kiedy to jego role przejal widoczny tuz obok Ponte Sao Joao.
Ponte Luis I rozpoczeto budowac w roku 1881. jego projektantem byl wspolpracownik G.Eiffel'a z czasow budowy Ponte Maria Pia a podobienstow do tegoz jest bynajmniej nieprzypadkowe. Piekny most, wciaz w uzytku - po gornej czesci jezdzi kolejka, po dolnej samochody. Piekny, ale kostka na jego powierzchni :-( - mialem watpliwa przyjemnosc przebiegac po niej dwa razy w czasie maratonu. Kto nie wie jak sie biega na mokrej i sliskiej kostce brukowej ...
Ponte da Arrabida - najblizszy ujscia Duoro do Atlantyku. Oslepiajaco bialy, czasami pozerany przez mgle naplywajaca znad oceanu - jakie to romantyczne ;-). Nooo ladnie sie prezentuje na zdjeciach :D W swoim czasie byl najwiekszym betonowym mostem ze swoim 270m lukiem, wznoszac sie ponad 70m nad poziomem rzeki Duoro. Powstal pomiedzy rokiem 1957 a 1963
Ponte de Sao Joao - zastapil stary most Maria Pia. To most kolejowy oddany do uzytku w 1991 roku. ma dwa 125 i jedno 250 metrowe przesla.
Ponte Infante D. Henrique - albo po prostu Most Navigatora - najnowszy most w Porto oddany do uzytku w marcu 2003. dlugi na 371 i szeroki na 20 metrow jest ... niepozorny. Do czasu kiedy zblizylem sie do barierki i ... to bylo bardzooo wysoko. Wyglada bardzo lekko i elegancko. Taki cukierek dla inzyniera ;-)